איך לעשות נכון אפיון אתר תדמית

לא תמיד מייחסים חשיבות לאפיון אתר תדמית. מניסיון, ככל שאפיון אתר מדויק יותר, כך התוצאה טובה יותר. כאשר מבינים נכון את השוק, העסק והמטרות של האתר, מייצרים אתר ידידותי למשתמש שפוגע בול במטרה. כפי שנאמר, "הקדש יותר זמן בלהשחיז את הגרזן…"
oie 301125572G22TBDh 1 1

ממה מורכב אפיון אתר תדמית?

  1. הגדרת מטרת האתר
  2. דרך שיווק מתוכננת
  3. הגדרת קהל יעד
  4. תחרות ובידול עסקי
  5. מפת האתר
  6. פירוט סוג התוכן בתוך כל דף
  7. מאפיינים עיצוביים
  8. מאפיינים טכניים
  9. חומרים נדרשים

איך מגדירים את מטרת האתר?

להגדרה נכונה של מטרת האתר יש חשיבות גבוהה מאוד בשלב אפיון אתר תדמית. לפי מטרת האתר נקבע את הדגש בעיצוב האתר. לרוב, לאתר קיימות כמה מטרות, לכן, מומלץ לדרג את סדר חשיבותן באפיון. להלן מספר מטרות מרכזיות שיש לאתרים תדמיתיים:

להגדיל את כמות הלקוחות החדשים

מטרה זו היא בדרך כלל המטרה הראשית של אתרי תדמית, כל עסק רוצה שיהיו לו עוד לקוחות. כאשר שוהי המטרה הכי חשובה,  אנו נראה הרבה קריאות לפעולה של יצירת קשר מסוג כלשהו (טלפון, צ'אט, טפסים וכו') ברחבי האתר.

לתת מידע ללקוחות קיימים

ישנם אתרים, שהוקמו לא על מנת למשוך לקוחות חדשים, אלא לתת מידע ללקוחות הקיימים שלהם. לדוג', פנתה אלינו סוכנת ביטוח ואמרה לנו שהלקוחות שלה מגיעים מפה לאוזן. ללקוחה אין צורך בהשקעה על פרסום קמפיינים ממומנים וכו'. מה שכן, היא מוצאת את עצמה כל הזמן שואלת אותם למה הם משתמשים רק בשירות ביטוח אחד שלה ולא בשאר. התשובה תמיד חזרה על עצמה: "אני לא יודע איזה עוד שירותי ביטוח את מספקת". הלקוחה ביקשה מאתנו אתר תדמיתי שמטרתו לתת מידע ללקוחות הקיימים שלה בנוגע למגוון השירותים שלה. בשורה התחתונה, היא בחרה בטקטיקה של הגדלת ההכנסה מלקוחות קיימים.
אתרים נוספים שרוצים לתת מידע ללקוחות קיימים הם אתרים של רשויות. הם מעוניינים להפיץ מידע לגבי החלטות שהתקבלו, חדשות, עדכונים לגבי ביצוע עבודות תשתית ברחובות וכו'.

להוות כרטיס ביקור לעסק

לקוחות רבים פונים אלינו אחרי שהם מקבלים הרבה פניות מלקוחות פוטנציאלים שלהם החוששים להשתמש בשירותים שלהם כיוון שאין להם אתר. הלקוחות שלהם אומרים: "איך אני יכול לסמוך עליך אם אין לך אפילו אתר, לכולם יש אתר בימנו". כרטיס ביקור לעסק מתבטא בהצגה נכונה של העסק אל מול לקוחות פוטנציאלים. זאת על מנת ליצור אמון ולהקל על התהליך של להפוך אותם ללקוחות חדשים.

להוות פלטפורמה פרסומית

אתרי בלוג ותוכן, הם אתרים שמעלים בקצב מאוד גבוה מאמרים ודפים חדשים. הכוונה היא להכניס תנועה גבוהה מגוגל לאתר. כאשר יש תנועה גבוהה באתר, אפשר להפעיל מודל עסקי של פרסום באתר. כאשר יש אופציה להרוויח רק אחרי שלחצו על הפרסומת או לפי חשיפות. לא כל אתר בלוג מטרתו להיות פלטפורמה פרסומית. לחלק מאתרי התדמית, יש בלוג בתוכם. מטרת הבלוג היא ליצור תנועה אורגנית לאתר, להתפס כמקצוענים וליצור לקוחות חדשים לעסק.

הגיע הזמן לשדרג את האתר שלך?

דרך שיווק מתוכננת

העובדה שבונים אתר היא לא מספיקה, יש צורך לשווק ולקדם אותו. יש כאלו שיבחרו לקדם אותו מבחינה אורגנית בגוגל. בצורה הזו, מכניסים הרבה תוכן לאתר ומשתמשים בביטויי מפתח נכונים. לבסוף, יתחילו להיכנס לאתר הרבה גולשים אשר חלקם ישאירו פרטים. כמובן, תמיד קיימת האופציה לעשות קמפיין ממומן בגוגל.
דרך נוספת, היא שיווק ברשתות החברתיות. אפשר לעשות קמפיינים ממומנים ואפשר גם פשוט להתחבר לכל הקבוצות והדפים שקשורים לתחום ולהיות מאוד פעילים. בצורה הזו, הקהל שם יבין שיש מומחה אשר אפשר להיעזר בו.

בהתחלה, בעלי עסקים רבים מפנים את הלקוחות הקיימים או הפוטנציאלים שלהם לאתר. חלק מבעלי האתרים רוצים שרק ככה גולשים ייכנסו לאתר שלהם. זאת מכיוון, שמטרתם היא לתת מידע ללקוחותיהם הקיימים או להציג את שאר השירותים שהלקוחות לא מודעים אליהם.
בזמן אפיון אתר תדמית, חשוב לציין מה דרך השיווק המתוכננת על מנת שהאתר יהיה מותאם לכניסה של קהל מהמקור הרלוונטי.

הגדרת קהל היעד

סוג הלקוח

סוגי הלקוחות מתחלקים ל- 3: לקוחות עסקיים, פרטיים או ממשלתיים. יש חשיבות גבוהה מאוד להגדרה נכונה של סוג הלקוח. זאת כיוון שיהיה שוני בין עיצוב ותוכן בתהליך בניית האתר. לדוג', גורמים ממשלתיים יעדיפו לראות אתר יותר רשמי בין אם זה באיכות התוכן או התמונות.

פרטים דמוגרפים, גאוגרפים והתנהגותיים

מידע דמוגרפי משפיע גם הוא על העיצוב והתוכן. מידע זה כולל: גיל, מין, מעמד סוציו אקונומי, השכלה, מצב משפחתי, עיסוק.
פרטים גיאוגרפים כוללים מדינה, עיר ואזור. למרות שאזור, לא נראה כל כך משמעותי, ישנם עסקים שפועלים אך ורק במסגרת השכונה בהם הם נמצאים כמו מרכולים, מספרות וכו'.
מאפיינים התנהגותיים כוללים בתוכם את אופן קבלת ההחלטות, נאמנות, מצב רוח, תחביבים וכו'.

סיפור לקוח

זו דרך נפלאה לתאר את הלקוח שלכם. עם השנים למדנו שתיאור כזה מוביל להצלחה גדולה יותר בפילוחי שוק והגדרת קהל יעד. הנה סיפור לדוג' שלקוחה שלנו סיפרה על לקוחה שלה (תחום האדריכלות):
"חופית, היא אמא ל 3 ילדים, קמה מוקדם, שולחת את ילדיה לבית ספר וחוזרת ב 4 מהעבודה בהיי טק. היא חוזרת מוקדם על מנת שתוכל לשלב חיי משפחה וקריירה. בעלה עובד עד מאוחר, אך עדיין מספיק בזמן כדי לראות את הילדים. הם החליטו לעבור להרצליה פיתוח ורכשו קרקע. חופית אוהבת עיצוב, ומאוד חשוב לה שמישהו שהיא תוכל לסמוך עליו יעשה את עבודת התכנון והעיצוב בהתאם לקו המחשבה שלה. לה, פשוט אין זמן להתעסק בזה. בכל מקרה,  היא חוששת לתת לגורם חיצוני את האחריות. היא פנתה אליי דרך קמפיין שעשיתי בגוגל. בתחילה, עשיתי איתה שיחה על מנת ליצור אמון ולגרום לה לסמוך עליי שאעשה את עבודתי על הצד הטוב ביותר מבלי שהיא תצטרך להתערב. בסופו של דבר היא קיבלה עיצוב מעבר לציפיותיה והיא מאושרת עד הגג."

תחרות ובידול עסקי

חשוב לצרף אתרים מתחרים, כאלו שאתם יודעים שכאשר הלקוח מגיע לבחור באיזה שירות להשתמש הוא מעלה את השמות שלהם. כאשר נדע איך המתחרים שלכם פועלים ברשת נוכל לוודא כי מה צריך לעשות כדי להוציא אתר ברמה גבוהה יותר ומיוחדת.

מה כוללת מפת האתר?

מפת האתר כוללת בתוכה בצורה היררכית את כל הדפים של האתר. מפת האתר יכולה להיות רשימה של הדפים המסודרים כך שמבינים מה תחת מה מבחינה היררכית. מפת אתר יכולה להיות גם בצורה גראפית, בצורה הזו ניתן לצייר דפים ולתת להם כותרת, כל זה תחת דיאגרמה בה מציגים את ההיררכיה בין הדפים.
למפת האתר חשיבות גבוהה בשלב אפיון אתר תדמית כיוון שמפתחי האתר והגרפיקאים יוכלו ליצור קישוריות ורצף נכון בין דפים. מפת אתר שנכתבה כמו שצריך בשלב האפיון תוביל לבסוף לחוויית ניווט טובה יותר של המשתמש טובה.

פירוט סוג התוכן בכל דף

כל דף מכיל בתוכו מידע שונה. לדוג', אתר הבית יכול להכיל בתוכו: תמונה ראשית, שירותים עיקריים, המלצות לקוחות, מאמרים אחרונים וכו'. לכל דף יש לציין את סוג התוכן שיופיע בו.

מאפיינים עיצוביים

אף אחד מאנשי המקצוע לא יכול לראות מה הלקוח מתכנן לעצמו בראש, לכן עדיף שהלקוח יצביע על סגנונות של אתרים שהוא אהב. בצורה הזו, אפשר לשים את הסגנון הכללי בתוך מסגרת ולהיעזר בכל הנקודות השיווקיות שמוזכרות באפיון. זאת בכדי לתת את התוצאה הכי קרובה לחזון הלקוח ואפילו להפתיע לטובה.
לעיתים, הלקוח שבונה את האתר יודע באיזה צבעים הוא רוצה להשתמש במידה ואין אזכור להם בלוגו או באלמנטים שיווקיים אחרים השייכים לו.
העיצוב נקבע לפי המסרים שאנחנו רוצים לשדר. לדוג', אתר שמופנה ללקוחות ממשלתיים רוצה להיתפס כנותן שירות איכותי ויציב אך במחיר סביר. זאת מכיוון שמקבלי ההחלטות נדרשים לעשות מחקר שוק ולא מחליטים בצורה אמוציונאלית. גורמים ממשלתיים הולכים על בטוח, לכן הם מחפשים יציבות. לא לשכוח שהפקידים המקבלים את ההחלטה צריכים להישאר במסגרת תקציב.

מאפיינים טכניים

לאתרי תדמית פשוטים, אין פונקציונליות מורכבת. לרוב, הם מכילים כמה דפי תוכן המציגים את השירותים, פורטפוליו ומידע כללי על העסק. זאת מכיוון שמטרת אתר תדמיתי היא ליתים קרובות להוות כרטיס ביקור לעסק.
ישנם מאפיינים טכניים שהם די בסיסיים בשנת 2019, כמו נגישות, התאמה לחוקי GDPR, תאימות למובייל, אבטחה, ביצועים וכו'. בנוסף, חשוב לעשות הפניות 301 במידה והאתר ישן הומר לאתר חדש.

לעתים, נדרשת פונקציונליות מורכבת יותר כמו יכולת חיפוש בדפים ובמאמרים, הרשמה לניוזלטר, צ'אט אונליין, פורום, לוח שנה עם אירועים וכו'.
בנוסף, ישנם פיתוחים מורכבים יותר. פיתוחים כגון שליפת מידע מאתרים אחרים והצגתם באתר (scraping), מפות אינטראקטיביות, מתן גישה למשתמשים, פעולות מיוחדות שמתרחשות במידה ומשתמש לוחץ על כפתור וכו'.

מילים אחרונות

כאשר ניגש למלא שאלון אפיון אתר תדמית, נזכיר לעצמנו, שככל שנהיה יותר מדויקים במה שנכתוב, כך התוצאה תהיה יותר טובה. לא לקחת את האפיון כמובן מאליו, הוא סופר חשוב. בונה אתרים פחות מנוסה, שיחליט לוותר על שלב האפיון או לא לייחס לו יותר מידי חשיבות, יימצא את עצמו בוויכוחים אינסופיים עם לקוחותיו. אז בתור מי שרוצה לבנות אתר חדש, תשקיעו במי שישקיע לכם באתר.

זקוקים לאיפיון לאתר החדש שלכם? צרו איתנו קשר עוד היום.